Terapi

Terapi i et trygt og tillidsfuldt rum

Udgangspunktet for mig er at skabe et trygt og tillidsfuldt rum, hvor du kan føle dig forstået og grundlæggende respekteret, uanset hvad du kommer med.

Relationen mellem dig og mig er afgørende.

Jeg møder alle med respekt, engagement, ligeværd og åbenhed.
Der er ikke noget, der er “for småt”.
Det, der fylder for dig, tager jeg alvorligt.

Sproget hos mig er frit og uhøjtidligt. Jeg er direkte og gør mit bedste for at kommunikere i øjenhøjde, så du ved, hvor du har mig – og er du i tvivl, må du altid spørge.

Min tilgang er omsorgsfuld, varm og indlevende og jeg bruger også humor. Ofte bliver der både grinet og grædt i løbet af en samtale. Der er plads til det hele og der ingen tanker eller følelser, der er forkerte.

Jeg bruger metoder fra flere forskellige terapeutiske tilgange. Valget af metode afhænger altid af dig, din situation og hvad der virker for dig.

Samtalen er en dialog om det, der fylder og er vigtigt for dig. Jeg stiller spørgsmål og kan også tilbyde forståelser eller komme med eksempler eller metaforer, der kan hjælpe dig undervejs. Samtalen er således hele tiden et samarbejde mellem dig og mig, som jeg har ansvaret for.

Nogle gange skriver eller tegner jeg undervejs for at anskueliggøre noget, eller jeg spørger måske, om du har lyst til at tegne. Ind imellem bruger jeg også skemaer, når vi arbejder med ændring af tanker og adfærd.

Jeg afstemmer løbende med dig, om den måde, vi arbejder på, giver mening for dig. Hvis ikke, gør vi noget andet.

Den første samtale

Den første samtale er en fælles undersøgelse, hvor vi sammen prøver vi at blive klogere på, hvad de udfordringer, du oplever, handler om og hvordan de påvirker dig. Måske vil du derfor opleve, at jeg spørger i mange retninger. Det gør jeg for at få så godt et indtryk som muligt af dig, din situation og hvad du har med dig.

Mange er inden den første samtale nervøse for, om de kan finde ordene og forklare, hvordan de har det. Måske ved du bare, at du “har det skidt”, uden præcist at kunne sætte ord på hvordan eller hvorfor. Det er helt normalt og helt okay.

Andre forestiller sig, at der bliver akavet tavshed eller at tiden føles alt for lang. De fleste oplever dog det modsatte, når først de sidder i lænestolen, nemlig at samtalen glider og at en time går hurtigt.

Der er ikke nogen “rigtig måde” at gå til psykolog på, så du kan heller ikke gøre noget forkert. Hvis jeg stiller spørgsmål eller siger noget, du undrer dig over eller ikke forstår, skal du altid sige det. Så er det min opgave at forklare bedre eller stille spørgsmålet på en anden måde.

Det er vigtigt, at du får en fornemmelse af, om det er okay for dig at tale med mig. Det er afgørende for dit udbytte af terapien, at du føler dig godt tilpas. Psykologer er lige så forskellige som alle andre, nogle har man umiddelbart god kemi med og andre har man ikke. Føles det forkert for dig, hjælper jeg dig gerne videre til en anden.

Du kan læse mere om mine ydelser og priser her.

Hvilken type konsultation passer dig?

De forskellige typer af konsultationer, som beskrives herunder, kan sagtens kombineres i et forløb. Vi tager hele tiden udgangspunkt i, hvad der giver bedst mening for dig.

Samtale i klinikken

Den “traditionelle” form for samtale, hvor vi mødes i mit hyggelige lokale. Der er vand, te og kaffe. Jeg har indrettet lokalet med bløde stole, hvor du kan sætte dig godt tilrette med en pude. Du må også gerne smide skoene og trække benene op. Stemningen er afslappet og rar.

Online konsultation

Bor du langt fra min klinik i Nordsjælland eller foretrækker du af andre grunde, at terapien foregår online, fremfor at du skal møde op fysisk, er det også en mulighed.

Jeg bruger en onlineløsning fra Whereby.com, som er let at bruge og selvfølgelig krypteret, så den lever op til den europæiske GDPR lovgivning (se Whereby’s databehandleraftale).

Du behøver ikke hverken at installere noget på forhånd eller oprette en profil. Jeg sender dig en email med et link, som du kan åbne et par minutter før sessionen. Du kommer ind i et lukket “virtuelt rum”, dvs. det er kun dig og mig, der kan deltage i mødet.

Jeg vil anbefale, at du bruger computer frem for mobiltelefon. Sørg for at have computeren stående på et stabilt underlag, så både billede og lyd bliver så godt som muligt.

Tænk på forhånd over, hvor og hvordan du sidder. Sæt dig godt tilrette og sørg for, at du kan sidde i rolige, private omgivelser, hvor du føler dig tryg ikke bliver forstyrret undervejs. Sørg evt. for at have noget at drikke og en pakke lommetørklæder inden for rækkevidde.

Der gælder de samme vilkår og afbudsbetingelser for terapi online som for alle andre typer af konsultationer, se mere om pris og betingelser her.

Udendørs konsultation

Jeg tilbyder udendørs konsultationer, hvor vi mødes og går sammen i skoven eller ved havet. Vi tager pauser og stopper op, som du finder behov, og vi kan også sætte os et rart sted.

Denne form for terapi åbner op for nogle andre muligheder, fordi vi ikke sidder overfor hinanden. Man behøver fx ikke at have øjenkontakt, hvilket for nogen kan være en lettelse og gøre samtalen mere afslappet. 

Vi kan tale om det, der sker, både omkring os og i os, mens vi går i naturen. Krop og sansninger kan inddrages naturligt – fx følelsen af vinden i ansigtet, duften af havet eller af vådt mos, lyden af fugle der synger, noget vi får øje på, der rører os eller gør os nysgerrige.

Måske er der noget, der vækker en erindring om en oplevelse, du for længst havde glemt. 

For mange virker det beroligende på nervesystemet at være i naturen. Der findes efterhånden mange videnskabelige studier, der bekræfter, at naturen har en positiv indvirkning både på vores fysiske og psykiske helbred.

Gruppeforløb

Forløbet “Pigestyrke” er en lille tryg gruppe for piger på 15-17 år. I forløbet arbejder vi både med yoga og samtaleterapi. Det udbydes i samarbejde med en dygtig yogalærer/kropsterapeut. Læs mere om forløbet her.

Fortælling fra et terapiforløb

Emma, 20 år

“Jeg fik kontakt med Sigrid af flere forskellige årsager, men primært fordi jeg gik og havde det skidt med en underlig, ubehagelig følelse i kroppen, som jeg havde svært ved at forklare.

For det første har Sigrid brugt forløbet til at klarlægge for mig selv, hvad jeg skulle arbejde med.

Jeg fik øjnene op for de ting, der gjorde ondt på mig i hverdagen, som jeg ikke kunne sætte ord på før.

Første session

Sigrid brugte første session til nærmest blot at lytte til mig, og jeg følte det var givet godt ud, for gennem hele mit forløb forstod hun mig så godt, at når hun sagde noget om mig, ramte det fuldstændig plet.

Det fjernede al fokus fra mig på om jeg nu fik forklaret mig godt og rigtigt, og i stedet føltes det for mig som et roligt og afslappet rum, hvor jeg ikke følte mig presset til at leve op til noget som helst.

Sigrid som terapeut 

Det skyldes for mig i høj grad Sigrid som terapeut, for hun var så opmærksom, forstående og respektfuld, og det gjorde at jeg følte en form for indlevelse, som var over al forventning. Det betød rigtig meget for mig og gjorde, at det føltes trygt og tillidsfuldt.

Den største forskel for mig var, at jeg gik derfra hver gang med en følelse af, at jeg virkelig også var noget værd.

Den følelse kunne jeg vise mig selv tilbage til, hver gang jeg følte noget andet i min hverdag, og når jeg skulle bryde de tankemønstre, jeg var vant til at tænke i.

Samtalerne og forløbet

Sigrid var god til at få sessionerne til at føles behagelige, selvom vi behandlede ting, der gjorde ondt, som jeg sagtens kunne græde af – men det var der i den grad også plads til.

Jeg oplevede, at vi havde rigtig meget fokus på mine tanker og tankemønstre i forløbet, og på hvordan jeg kunne bryde med alle de negative tanker og forkerte forestillinger om blandt andet mig selv, jeg gik med.

Det betød, at vi tog udgangspunkt i konkrete situationer, for så at arbejde ud fra dem. Hvad tænkte jeg her, og hvorfor gjorde jeg det? Stemte det overens med sådan, som det virkelig er?

Jeg lærte at forholde mig til, om det var realistisk, det jeg tænkte.

Altså om jeg fx blev hadet af alle, hvis jeg havde sagt noget forkert én gang. Så kunne Sigrid stille spørgsmål til det jeg sagde, så jeg til sidst selv kunne se, at det var helt åndssvagt at tænke den tanke, bare fordi jeg havde gjort noget forkert en enkelt gang. Og hvis der så virkelig var en, der skulle hade mig på grund af det, skulle vedkommende i pyt-kassen. For vi kan ikke have lige god kemi med alle, vi møder gennem vores liv.

Hvad fik jeg ud af det?

Den nye måde at forholde mig til mine tanker på, er det, jeg har kunnet bruge allermest. Hvis jeg står i situationer, hvor der sker noget, jeg ikke kan lade være med at gruble over, kan jeg tænke det igennem med Sigrids realistiske stemme i baghovedet, og på den måde få tanken ud af hovedet og komme videre.

Nu er det efterhånden min egen realistiske stemme, der fortæller mig de ting, og det gør, at jeg har det langt bedre med mig selv, end jeg havde før forløbet.

Terapi
Terapi med respekt, engagement, ligeværdighed og åbenhed