Sådan kan du komme godt igennem nedlukningen

Jeg taler i øjeblikket med rigtig mange unge i min praksis, der er påvirket af at være hjemsendt.

De fleste savner deres venner, deres fritidsinteresser og i hele taget bare deres normale liv og hverdag med skole og kendte rutiner.

Vi er alle forskellige – og reagerer forskelligt

Nogen vender op og ned på dag og nat, sidder oppe om natten og sover om dagen – andre har svært ved overhovedet at sove, fordi de ikke føler sig rigtigt trætte eller bliver holdt vågne at triste tanker eller bekymringer.

For nogen giver hjemsendelsen ro, de nyder, at de ikke skal være sammen med så mange mennesker og er fri for at skulle ”være på” – andre bliver rastløse og keder sig, savner kontakt og føler sig ensomme.

Nogen nyder at have mere tid med familien – andre kan ikke holde det ud og oplever flere irritationer og konflikter.

Nogen synes, det er lettere at koncentrere sig derhjemme, hvor de ikke bliver forstyrret så meget – andre synes, at det er virkelig svært at holde koncentration og fokus, når man sidder derhjemme alene.

Frygten for Corona påvirker os ikke ens

Nogen er meget bekymrede for Corona, for at de selv eller deres familie bliver syge eller for at komme til at smitte andre – og for andre fylder frygten for smitte ikke noget særligt, hvorimod restriktionerne opleves meget værre.

Det er meget meget forskelligt, hvordan både tanker om at blive syg og konsekvenserne af nedlukningen påvirker os. Det hænger i høj grad sammen med, hvem vi er og hvordan vores situation er i forvejen.

Men generelt hører jeg, at de fleste i en eller anden grad oplever, at det påvirker humøret og energiniveauet. Man bliver træt, føler sig energiforladt og måske også nedtrykt og trist.

Dertil kan vi lægge, at vi lige nu reelt ikke ved, hvor længe det her kommer til at stå på. Og at denne tid på året i forvejen kan føles som endeløs og grå. Så det er altså ikke mærkeligt, hvis du ind imellem rammes af modløshed.

Er du derudover også en af de mange unge, der i forvejen synes, at livet er svært? Måske har du tendens til depressive tanker eller angst. Måske kæmper du med lavt selvværd. I så fald oplever du sandsynligvis, at det rammer ekstra hårdt lige nu.

Du kan læse mere om selvværd her.

For at hjælpe dig på vej, har jeg med udgangspunkt i mine samtaler med unge, lavet denne liste med ti råd, der måske kan få dig lidt gladere igennem nedlukningen.

10 gode råd til at komme godt igennem nedlukningen

Udover at nedlukningen jo lige nu simpelthen er et vilkår, vi alle må affinde os med, så er der faktisk noget, du selv kan gøre, så det ikke går alt for meget udover humøret.

Jeg har skrevet nogle gode råd og idéer til dig her. Jeg håber, at du kan bruge nogle af dem.:)

1) Lav en dagsplan

  • Lav en dagsplan med en fast struktur – og hold den!
  • Skriv planen ned på papir og hæng den op, der hvor du sidder
  • Sæt evt. en alarm på din telefon til at hjælpe dig med at huske pauser/hvornår du skal være tilbage efter en pause, så du ikke hele tiden skal kigge på uret

2) Få din søvn – om natten!

Din søvn har stor betydning for, hvordan du har det, både fysisk og mentalt.

  • Hold fast i din normale søvnrytme – vend ikke op og ned på nat og dag
  • Undgå skærm min. en time før sengetid
  • Lad være med at træne og undgå koffeinholdige drikke et par timer før sengetid
  • Lad være med at sove i løbet dagen – drop ”luren” og gå fx hellere en tur eller rejs dig, stræk kroppen og tag nogle dybe vejrtrækninger, så du får ilt til hjernen, hvis du føler dig træt i løbet af dagen
  • Luft ud i dit værelse, inden du går i seng

3) Husk pauserne

Det er vigtigt at holde pauser i løbet af dagen, så hovedet får et break og du ikke kører dig selv helt flad.

  • Tag mange små pauser – find ud af, hvor lange intervaller der er gode for dig at arbejde i. De fleste har brug for en lille pause ca. en gang i timen
  • Kom væk fra skærmen, når du holder pause – gå fx ud og hent en kop te eller noget frugt

4) Luft ud

Hvis luften bliver for tung, bliver du sløv og koncentrationen ryger

  • Brug pauserne til at lufte godt ud i rummet, hvor du sidder

5) Bevæg dig

Din krop og dit hoved har brug for fysisk energi, du bliver sløv og træt, hvis du sidder stille foran en skærm hele dagen.

  • Mærk efter i løbet af dagen, om du har brug for lige at strække kroppen eller bevæge dig
  • Rejs dig og lav fx 10 armbøjninger eller en anden fysisk øvelse, der lige får pulsen op og kroppen i gang
  • Skift stilling og evt. plads i løbet af dagen – hvis du fx skal læse noget, kan du måske flytte dig over i sofaen eller en god stol og sætte dig godt tilrette i stedet for at sidde ved skrivebordet
  • Sæt dit yndlingsnummer på og dans 😉
  • Find en god app til træning eller yoga. Der findes masser af gode apps med små korte sekvenser på 10-15 min., der lige kan få dig ud af hovedet og ned i kroppen

6) Få frisk luft

Sørg for at få luft og lys i løbet af dagen

  • Gå en tur – meget gerne i naturen, hvis du har mulighed for det. Måske har du en hund, en forælder, en bror eller søster, der også har brug for at blive luftet?
  • Kom ud mens det er lyst. Faktisk allerhelst om formiddagen, hvor lyset er stærkest og vi (selv på en grå dag) får mest ud af det
  • Gå ud i haven, på altanen eller åben vinduet og lad blikket hvile (luk evt. øjnene), tag nogle dybe vejrtrækninger helt ned i lungerne, mærk den kolde luft, lyt til lydene, mærk hvad der dufter af – forsøg at få flyttet fokus ud af hovedet og ned i kroppen – brug dine sanser

7) Forkæl dig selv – du har fortjent det!

Tænk lidt over, hvad der gør dig glad og hvad du plejer at nyde – de små glæder har også ret!

  • Sørg fx for, at du har din yndlingste, frisk frugt, god chokolade, den ekstra gode kaffe eller hvad du nu godt kan lide, som du ind imellem kan forkæle dig selv med i en pause
  • Tænd nogle stearinlys og gør det hyggeligt, der hvor du sidder og arbejder – stearinlys gør altså noget på en grå januardag
  • Køb et bundt friske blomster og pynt lidt op (jeg elsker selv friske blomster og bliver glad af at se på dem)
  • Nyd at du kan gå i skole/på arbejde i lige det tøj, du har det bedst i den dag (i dag tror jeg fx ikke, at jeg kommer ud af yogatøjet, hvorimod jeg i går nød at dresse op;)
  • Find på noget du kan glæde dig til hver dag – det kan være alt fra at glæde dig til din yndlingsret til aftensmad, at Facetime med en god ven, tage et langt bad, se en god film eller noget helt femte, du godt kan lide…

8) Spis sundt og regelmæssigt

  • Husk de faste måltider – hjernen og kroppen har brug for energi for at holde sig i gang
  • Sunde mellemmåltider – hav frugt og grønt let tilgængeligt
  • Pas på med at falde i snack-fælden, selvom det er fristende, når man er hjemme og ved, det er lige ude i skabet.;) Hvis blodsukkeret svinger alt for voldsomt op og ned, påvirker det dit energiniveau og din koncentration
  • Og når det så er sagt, skal der selvfølgelig også være plads til at forkæle sig selv ind imellem, så det hele ikke bliver for surt:)

9) Hold kontakt med dine venner

Det er vigtigt, at du holder kontakt med dine venner, så du ikke kommer til at føle dig alene. Er man for meget alene, får bekymringer og triste tanker let alt for meget plads og fokus

  • Lav gerne faste aftaler om at mødes online med dine venner
  • Vær fx online mens I ser den samme film
  • Husk at ringe til din gode ven/veninde og hør, hvordan han/hun har det – gå evt. en tur, mens du taler i telefon

10) Del dine bekymringer – du er ikke alene!

Vil du læse mere om, hvordan jeg som psykolog arbejder med unge, kan du læse mere her.

Det kan være, at du også har nogle idéer til at komme godt igennem nedlukningen, du vil dele? I så fald må du meget gerne dele enten her i kommentarfeltet eller på min Facebookside eller Instagram @psykologsigridrk

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.